Test av csv-format

Här diskuterar vi Navmans GPS:er

Moderator: Mods

Test av csv-format

Inläggav henca » fre 16 okt 2009, 14:11

Hej!

Jag funderar på att implementera stöd för Navman i phpoi ( http://phpoi.sourceforge.net/ ) som jag bl a använder på http://poolhem.se/strand/

Då jag själv inte har någon Navman att experimentera med skulle jag behöva någon frivillig testare som kan prova de filer som jag genererar.

Finns det någon frivillig testare? Svara i så fall gärna i den här tråden!

Med lite tur kommer allting fungera redan vid första försöket, men om så inte skulle vara fallet vore det bra om testaren har lite insikt i filformatet och kan påpeka vad i formatet som är fel.

m v h Henrik
Användarvisningsbild
henca

Re: Test av csv-format

Inläggav bonde456 » lör 17 okt 2009, 17:23

det är ju bara att öppna en navman fil från något annat ställe och jämföra så ser du om det är något fel.
bonde456

Inläggav henca » lör 17 okt 2009, 21:09

bonde456 skrev:det är ju bara att öppna en navman fil från något annat ställe och jämföra så ser du om det är något fel.

Det har jag gjort och jag har även googlat lite för att försöka finna beskrivningar på formatet. Med hjälp av detta har jag nu kunnat implementera stöd för Navman, men det känns inte riktigt seriöst att släppa det till en större publik utan att först ha testat det.

Det handlar ju inte bara om filer i Navman-format som jag själv tillhandahåller, jag kommer ju även gå ut officiellt och säga att den nya versionen av verktyget har stöd för att generera Navman-filer. Då vore det pinsamt om jag skulle ha missat något i min implementation och inte fångat upp en sådan tabbe i något simpelt test.

m v h Henrik
Användarvisningsbild
henca

Inläggav henca » lör 24 okt 2009, 23:03

Då jag i min jakt på testare inte fått något napp har jag egentligen tre val:

1) Jag kan släppa en release med den nya funktionaliteten otestad. Då kommer den förhoppningsvis bli testad av användare efter att jag släppt min nya officiella version.

2) Jag kan släppa en ny release med den nya funktionaliteten men medvetet införa en bugg. Då finns det hopp om att jag får respons när någon testat den nya funktionaliteten.

3) Jag kan välja att inte släppa någon ny release. Då slipper jag riskera att stå med dumstruten på huvudet om den nya funktionaliteten skulle ha någon bug.

Eftersom min höst-semester nu är slut för den här gången och jag därmed har begränsat med tid att lägga på phpoi väljer jag alternativ 3. Om jag någon kommande sommar eller höst skulle få skäl att lägga till ny funktionalitet till phpoi kommer jag sannolikt släppa en ny release då. Om navman-funktionaliteten då blivit testad kommer även den följa med nästa release. I fall den fortfarande är otestad kanske jag skickar med den enligt alternativ 1 eller 2 och i så fall tydligt dokumenterar att den är att betrakta som "experimental".

Då jag fick lite tid över och ville bygga vidare på phpoi valde jag att lägga till stöd för Navman då dess format verkade enkelt att implementera. Med facit i hand borde jag ha lagt tiden på att implementera något annat format med större användarbas. Efter att ha läst här i forumet har jag förstått att Navman-ägare inte kan ladda sina navigatorer med POIs utan att först köpa ett särskilt program för ändamålet. En sådan lösning innebär naturligtvis att det bara finns ett begränsat antal användare som är intresserade av att ladda extra POIs i sina navigatorer. Denna lösning innebär också att användare som har detta intresse sannolikt väljer att köpa en navigator av ett annat märke, det skulle i så fall förklara varför Navman-rubriken i detta forum har betydligt färre inlägg per tidsenhet än andra märken.

m v h Henrik
Användarvisningsbild
henca

Inläggav henca » ons 28 jul 2010, 15:34

henca skrev:1) Jag kan släppa en release med den nya funktionaliteten otestad.

Så fick det bli. I stället för att släppa version 1.0.0 har jag nu släppt version 0.8.0 på http://phpoi.sourceforge.net
I den medföljande README-filen står det en varning om att Navman-stödet är i beta-status och en rekomendation att stänga av den funktionaliteten.

Jag har själv gått emot min egen rekomendation på http://poolhem.se/strand och tillhandahåller där otestade Navman-filer. Förhoppningsvis kommer jag framöver få någon form av feedback på dessa filer. Om jag inte fått någon feedback alls innan den dag jag släpper version 1.0.0 kommer jag ta bort stödet från Navman-filer från phpoi.

m v h Henrik
Användarvisningsbild
henca

Inläggav bonde456 » tor 05 aug 2010, 09:00

Har testat navmanfilen i min ICN 530 nu, den fungerar utan problem.
granskade den i i anteckningar först och tyckte den så grötig ut men det är bara för att det varierar mellan 2 och 6 decimaler.
själv så kör jag alltid med 5 decimaler för att få det snyggt uppställt, men det är ju bara en estetisk grej och inget som berör användaren.
bonde456

Inläggav henca » tor 05 aug 2010, 13:23

Tack så mycket för testrapporten!

Det är klart att jag skulle kunna fylla ut med 0or då användare inte matat in så många värdesiffror eller då de matat in just 0r på slutet i decimalerna. Jag tror dock inte att jag kommer bry mig om att ändra formatet, filerna är ju automatiskt genererade och främst avsedda att läsas maskinellt av GPS-navigatörer.

Blir det bra om jag i filen CONTRIBUTORS som jag skickar med phpoi omnämner "bonde" som testare av navman-filen?

m v h Henrik
Användarvisningsbild
henca

Inläggav bonde456 » fre 06 aug 2010, 20:42

Går bra att nämna det, det är ju bara ett nick. är inte bonde i verkligheten :)
bonde456

Återgå till Navman