Ladda ner nya kartor - hur göra?

Här diskuterar vi Destinators mjukvara

Moderator: Mods

Ladda ner nya kartor - hur göra?

Inläggav Thomas SE » ons 04 jul 2007, 13:07

Hej!
På detta mycket kompetenta forum är det säkert någon som kan hjälpa mig att få in nya kartor i min Compasseo. Jag har laddat ner Väst och Öst Europakartor (Destinator 6) från nätet men vet inte hur jag får dem in i min GPS. Filen är zippad. Eftersom hela filen är 1,7GB och jag bara har SD på 1GB vore det bra om man kunde lägga in ett eller några länder i taget. Måste man lägga in FirmWare på SD-kotet också?
MVH Thomas
Packard Bell Compasseo 500
Packard Bell Compasseo 620
FirmWare PB_072006A
Destinator V5.5.0.118
Navteq 2005.Q3:3615
Navteq 2006.Q1:4172,4177,4155,4291,4173,4190,4168,4154,4160,4156
Cobra Electronics Corporation GPS 100
Thomas SE

Inläggav freddan83 » ons 04 jul 2007, 13:13

Du packar upp zipfilen på datorn, då kommer du antagligen få 3st skivor i .bin format du kan då bränna ut dom o installera det eller så använder du dig av till exempel http://www.daemon-tools.cc så slipper man bränna dom
freddan83

Inläggav Thomas SE » ons 04 jul 2007, 13:43

Jag kan inte packa upp zip-filen. Är det fel att använda winRAR. Finns det något annat program?
Tack för responsen.
MVH Thomas
Packard Bell Compasseo 500
FirmWare PB_072006A
Destinator V5.5.0.118
Navteq 2005.Q3:3615
Navteq 2006.Q1:4172,4177,4155,4291,4173,4190,4168,4154,4160,4156
Cobra Electronics Corporation GPS 100
Thomas SE

Inläggav Krister » ons 04 jul 2007, 15:03

Thomas SE skrev:Jag kan inte packa upp zip-filen. Är det fel att använda winRAR. Finns det något annat program?
Tack för responsen.
MVH Thomas

Borde väl funka fint med WinRAR. Kanske är filen korrupt?

Hursomhelst om du lyckats packa upp den så är det nog främst CD1 som du är intresserad av. Bränn ut eller montera den med Daemon Tools.

Installera Destinator Console 6 på samma PC som du redan har Destinator Console 5.5 installerad på.

Kopiera C:\DestinatorApps\Collection\Console\ARM\PreLoader.exe till C:\DestinatorApps\Installer\Console\ARM\ och skriv över den fil som redan ligger där. Alternativt, döp om den som ligger där till PreLoader.ex_.

Om du inte gör denna kopiering så kommer du inte att kunna använda Destinator Console för att lägga in kartorna utan blir tvungen att kopiera in dem manuellt vilket säkert också fungerar.

Nu kan du använda Destinator Console 6 för att lägga in de nya kartorna på GPS:en. Akta dig för knappen "Installera Program" för den kommer att försöka installera Destinator 6 på din GPS.
Packard Bell Compasseo 600 / Firmware PB_033007U
Destinator 5.5.0.118 & 6.0.0.24556 / Navteq 2006.Q1.4146
OziExplorerCE 1.12.3
Krister

Re: Ladda ner nya kartor - hur göra?

Inläggav avozetta » ons 04 jul 2007, 16:48

Thomas SE skrev:Hej!
... Jag har laddat ner Väst och Öst Europakartor (Destinator 6) från nätet ...
MVH Thomas

Var har du hittat den kartan eller är det något du köpt? Innehåller den även en nyare utgåva än 2005.Q3 av Nordenkartan?
/Anders
Garmin Nuvi 255W, SW 6.40, Karta CN Europe NT 2010.20
(Tidigare: Packard Bell Compasseo 500)
avozetta

Inläggav freddan83 » ons 04 jul 2007, 17:27

avozetta: 2006.Q1 finns att ladda ner http://thepiratebay.org/tor/3511902/Des ... Europe_-_M
där..

som du säkert förstår är det inte några stora skillnader på ett kvartal, nån korsning som blivit en rondell osv, men inget värt att lägga ner allt för mycket energi på
freddan83

Inläggav avozetta » ons 04 jul 2007, 20:18

freddan83 skrev:avozetta: 2006.Q1 finns att ladda ner http://thepiratebay.org/tor/3511902/Des ... Europe_-_M
där..

som du säkert förstår är det inte några stora skillnader på ett kvartal, nån korsning som blivit en rondell osv, men inget värt att lägga ner allt för mycket energi på

Jo, jag googlade på namnet och fick den träffen också. Tack ändå för tipset.

Jag får nog hålla med dig i din bedömning. Jag har inte heller något behov av en europakarta i nuläget vilket gör den kartan än mer ointresant för mig. En karta från 2007 hade varit trevligare.

Kan också tipsa om att Navteq kommer med en större kartuppdatering för Norden till hösten. Enligt Råd&Rön:s senaste GPS-test så har dom halkat runt på på varenda vägstump här uppe.
/Anders
Garmin Nuvi 255W, SW 6.40, Karta CN Europe NT 2010.20
(Tidigare: Packard Bell Compasseo 500)
avozetta

Kartor till compasseo 600

Inläggav bmsone » ons 01 aug 2007, 11:45

Förstår jag rätt, kan jag använda kartor till destnator 6 i min Compasseo 620, tror den har destinator 5.5 i sig nu....
bmsone

Re: Kartor till compasseo 600

Inläggav Krister » ons 01 aug 2007, 15:51

bmsone skrev:Förstår jag rätt, kan jag använda kartor till destnator 6 i min Compasseo 620, tror den har destinator 5.5 i sig nu....

Absolut. Destinator 6 kartorna funkar fint i Destinator 5.5. Man kan faktiskt även lägga in Destinator 6 på GPS:en men det är lite mer jobb, men det går.
OziExplorerCE 1.12.3
Krister

Destinator 6

Inläggav bmsone » tor 02 aug 2007, 07:14

Vad skiljer 5.5 och 6 åt då? Nån fördel att ha 6:an?
bmsone

Re: Destinator 6

Inläggav Krister » tor 02 aug 2007, 11:18

bmsone skrev:Vad skiljer 5.5 och 6 åt då? Nån fördel att ha 6:an?

Rent funktionsmässigt har jag inte märkt några skillnader men utseendemässigt skiljer det lite.

- Menyerna har möblerats om lite vilket är irriterande i början men man vänjer sig rätt snabbt.

- Den svenska översättningen är bättre än i 5.5 även om det fortfarande finns lite att önska.

- "Meddelande om favorit" är ersatt och en pling-signal.

- 3D-läget är där det skiljer sig mest, det ser snyggare ut och skriver ut bl.a. gatunamn.

- Man kan välja att visa "Favoriter" genom att klicka i en bock framför resp. kategori i listan. Lite enklare än förut.

- Man kan fortfarande INTE välja olika distanser för olika favoriter.

Så visst finns det fördelar men de är nog inte så stora som man kanske hoppas på. Använder man 3D läget flitigt så är det helt klart ett lyft.
OziExplorerCE 1.12.3
Krister

Inläggav Niklas R » mån 13 aug 2007, 01:34

Krister skrev:
Thomas SE skrev:Jag kan inte packa upp zip-filen. Är det fel att använda winRAR. Finns det något annat program?
Tack för responsen.
MVH Thomas

Borde väl funka fint med WinRAR. Kanske är filen korrupt?

Hursomhelst om du lyckats packa upp den så är det nog främst CD1 som du är intresserad av. Bränn ut eller montera den med Daemon Tools.

Installera Destinator Console 6 på samma PC som du redan har Destinator Console 5.5 installerad på.

Kopiera C:\DestinatorApps\Collection\Console\ARM\PreLoader.exe till C:\DestinatorApps\Installer\Console\ARM\ och skriv över den fil som redan ligger där. Alternativt, döp om den som ligger där till PreLoader.ex_.

Om du inte gör denna kopiering så kommer du inte att kunna använda Destinator Console för att lägga in kartorna utan blir tvungen att kopiera in dem manuellt vilket säkert också fungerar.

Nu kan du använda Destinator Console 6 för att lägga in de nya kartorna på GPS:en. Akta dig för knappen "Installera Program" för den kommer att försöka installera Destinator 6 på din GPS.

Då kommer en följdfråga till Krister och andra: Jag laddat hem ett antal USA-kartor som kom endast som själva kartkatalogerna med innehåll (inget Destinator program). Hur tusan får jag in kartorna i GPSen? Min Destinator 5.5 konsol vill bara ta in de kartor som kom på CDn när jag köpte GPSen. Jag har testat att stoppa in SD kortet direkt i datorns kortläsare och kopiera över den nya kartmappen bredvid de existerande. Går inte, GPSen hittar inte de nya kartorna. Verkar som jag måste köra konsolen för att synka upp vissa systemfiler. Innhållet i en av mina nedladdade kartor ser ut så här:

USA1/
WCE_A.dat
WCE_b1.dat
WCE_b2.dat
Usa1.PNT
WCA_A.map
WCE_A.POI
WCE_A.TAB
WCE.TXT
WCE_A.TRL

tackar för svar
Niklas R
Packard Bell Compasseo 600
Destinator 5.5.0.118
Firmware PB_033007U
Niklas R

Inläggav Krister » tor 16 aug 2007, 07:28

Niklas R skrev:Då kommer en följdfråga till Krister och andra: Jag laddat hem ett antal USA-kartor som kom endast som själva kartkatalogerna med innehåll (inget Destinator program). Hur tusan får jag in kartorna i GPSen? Min Destinator 5.5 konsol vill bara ta in de kartor som kom på CDn när jag köpte GPSen. Jag har testat att stoppa in SD kortet direkt i datorns kortläsare och kopiera över den nya kartmappen bredvid de existerande. Går inte, GPSen hittar inte de nya kartorna. Verkar som jag måste köra konsolen för att synka upp vissa systemfiler. Innhållet i en av mina nedladdade kartor ser ut så här:

USA1/
WCE_A.dat
WCE_b1.dat
WCE_b2.dat
Usa1.PNT
WCA_A.map
WCE_A.POI
WCE_A.TAB
WCE.TXT
WCE_A.TRL

Jag vet inte faktiskt. Har inte testat det men jag tycker att det borde gå att kopiera in filerna manuellt. Kolla dock i den befintliga kartmappen i WCE.INI & WCE.TXT, vad som står i dem. De saknas ju nämligen i listan ovan det skulle inte förvåna mig ett dugg om det är Destinator Console som genererar de filerna när man lägger in dem. Går säkert att göra dem manuellt bara man vet vad som skall stå i dem. Tyvärr har jag inte USB-kabeln tillgänglig just nu så jag har ingen möjlighet att kolla själv hur det ser ut.

EDIT: Jag har nu testat att kopiera in innehållet från EURoads_EW_AD.zip till \Storage Card\Destinator Apps\EURoads_EW_AD\ och det funkade. Bara att gå i Destinator och byta karta. Dock visade den inte versionsnumret på kartan. Kopierade jag dock även in WCE.TXT från CD:n så kom även den informationen med.
OziExplorerCE 1.12.3
Krister

Inläggav Niklas R » fre 17 aug 2007, 09:35

Krister skrev:
Niklas R skrev:Då kommer en följdfråga till Krister och andra: Jag laddat hem ett antal USA-kartor som kom endast som själva kartkatalogerna med innehåll (inget Destinator program). Hur tusan får jag in kartorna i GPSen? Min Destinator 5.5 konsol vill bara ta in de kartor som kom på CDn när jag köpte GPSen. Jag har testat att stoppa in SD kortet direkt i datorns kortläsare och kopiera över den nya kartmappen bredvid de existerande. Går inte, GPSen hittar inte de nya kartorna. Verkar som jag måste köra konsolen för att synka upp vissa systemfiler. Innhållet i en av mina nedladdade kartor ser ut så här:

USA1/
WCE_A.dat
WCE_b1.dat
WCE_b2.dat
Usa1.PNT
WCA_A.map
WCE_A.POI
WCE_A.TAB
WCE.TXT
WCE_A.TRL

Jag vet inte faktiskt. Har inte testat det men jag tycker att det borde gå att kopiera in filerna manuellt. Kolla dock i den befintliga kartmappen i WCE.INI & WCE.TXT, vad som står i dem. De saknas ju nämligen i listan ovan det skulle inte förvåna mig ett dugg om det är Destinator Console som genererar de filerna när man lägger in dem. Går säkert att göra dem manuellt bara man vet vad som skall stå i dem. Tyvärr har jag inte USB-kabeln tillgänglig just nu så jag har ingen möjlighet att kolla själv hur det ser ut.

EDIT: Jag har nu testat att kopiera in innehållet från EURoads_EW_AD.zip till \Storage Card\Destinator Apps\EURoads_EW_AD\ och det funkade. Bara att gå i Destinator och byta karta. Dock visade den inte versionsnumret på kartan. Kopierade jag dock även in WCE.TXT från CD:n så kom även den informationen med.

OK, tack för hjälpen. Jag misstänker att min nedladdade kartkatalog är inkomplett på något vis.
Packard Bell Compasseo 600
Destinator 5.5.0.118
Firmware PB_033007U
Niklas R

Re: Destinator 6

Inläggav Modén » fre 24 aug 2007, 22:39

Krister skrev:
Rent funktionsmässigt har jag inte märkt några skillnader men utseendemässigt skiljer det lite.

- Menyerna har möblerats om lite vilket är irriterande i början men man vänjer sig rätt snabbt.

- Den svenska översättningen är bättre än i 5.5 även om det fortfarande finns lite att önska.

- "Meddelande om favorit" är ersatt och en pling-signal.

- 3D-läget är där det skiljer sig mest, det ser snyggare ut och skriver ut bl.a. gatunamn.

- Man kan välja att visa "Favoriter" genom att klicka i en bock framför resp. kategori i listan. Lite enklare än förut.

- Man kan fortfarande INTE välja olika distanser för olika favoriter.

Så visst finns det fördelar men de är nog inte så stora som man kanske hoppas på. Använder man 3D läget flitigt så är det helt klart ett lyft.

Hur kan man lägga in Destinator 6 på sin GPS?
Modén

Nästa

Återgå till Destinator