från MapSource till SD???

Här diskuterar vi Garmin hård- och mjukvara

Moderator: Mods

från MapSource till SD???

Inläggav Guran66 » tor 04 feb 2010, 21:41

Hur i h-vete får jag kartan drån mapsource till SD kortet?

försöker lägga över CN Europe NT 2010.3 till farsans 760, hela europa blir ca 1,8Gb.

filen för stor säger Mapsource, har ju ett tomt SD på 2 Gb i.......

hjälp önskas

Guran
Guran66

Re: från MapSource till SD???

Inläggav mikael_elfberg » tor 04 feb 2010, 21:53

Hej!

Det borde ju rymmas.....
Har du formaterat minneskortet i "FAT"?
(img-filen ska läggas i en mapp med namnet "garmin")

Mikael.
mikael_elfberg

Inläggav mikael_elfberg » tor 04 feb 2010, 22:34

(Om du för över kartan från Mapsource skapas mappen "garmin" på minneskortet automatiskt.

Mikael.
mikael_elfberg

Inläggav Guran66 » tor 04 feb 2010, 23:01

Hej Mikael

Jag gör antagligen inte rätt..

I Mapsource:
Överför--skicka till enhet
skickar till... nuvi 7 series (enhets id 3xxxxxxxxx)

man får ju inte nåt val vart....
Nuvin heter G: och kortet Flyttbar disk H: på min dator, kortet sitter i GPS:en, har ingen separat kortläsare...

ser 3 filer i Garmin mappen i GPS.en som har ändelsen .img
gmapbmap.img
gmapprom.img
gmapsupp.img

på kortet finns nada.

du skriver:
"img-filen ska läggas i en mapp med namnet "garmin"

hur lyfter jag ur .img filen ur mapsource?

fattar noll :oops:
Guran66

Inläggav Guran66 » fre 05 feb 2010, 06:50

ok jag va nog lite trött igår kväll.

man kan ju spara ner kartan man komponerat i mapsource på hårddisken först...........

återkommer med resultat.

Guran
Guran66

Inläggav mikael_elfberg » fre 05 feb 2010, 22:41

Hej!

Jag föreslår att du köper en minneskortläsare till datorn (kostar från under hundralappen och uppåt. t.ex denna: http://www.24.se/kortlasare-all-in-one-cr08-p-8067.aspx) Klicka på "överför till enhet" och det ska vara markerat i rutan "kartor" och så överför du till minneskortet i minneskortläsaren. När överföringen är klar (tar ca 45 min för hela Europa)har du en mapp med namnet "garmin" i minneskortet och i mappen ligger en fil som heter "gmapsupp.img". Det är bara att sätta kortet i din Garmin-navigator, starta den och trycka på verktygssymbolen och sedan inställningar-karta och "kartinfo" eller info eller något sådant så visas vilka kartor du har och det är en ruta framför varje. Peka med fingret i rutan framför gamla kartan så att bocken försvinner där och se till att nya kartan är förbockad. Nu är det bara att åka ut och navigera:)
Om du vill kan du ta bort gamla kartan i garminmappen som heter "gmapprom.img". Om du vill och det finns plats i navigatorns minne kan du byta namn på filen som du har på minneskortet: "gmapsupp.img" till "gmapprom.img" och klistra in den i garminmappen så har du kartan i det interna minnet precis som original. Det är många som använder programmet "Mapinstall" men jag har aldrig använt det. Viktigt innan du gör kartan i Mapsource är förstås att du bytt Mapsource till en äldre version ("6.15.7" går bra) eftersom den nya är låst och om du gör en europakarta tar bort staden "Badajoz" i Spanien samt låser upp med "key-gen 1.5" med hjälp av ditt enhets-id eller "instrumentnummer" och "map-id" 2200.
Lycka till!

Mikael.
mikael_elfberg

Återgå till Garmin