Uppdatera en Nuvi 200, karta+kamera

Här diskuterar vi Garmin hård- och mjukvara

Moderator: Mods

Uppdatera en Nuvi 200, karta+kamera

Inläggav NiklasL » tor 04 feb 2010, 10:13

Hej!

Har en Nuvi 200 som jag har haft några år. Känns som det är dags att uppdatera den eller köpa ny. Använder den så lite att jag inte gärna lägger ut pengar på en ny.

Hittade en del info här på sidan hur jag ska gå tillväga.

Del 1, uppdatera med senaste karta (eller iallafall nyare än min befintliga)
Har via GPS underground lånat hem deras "Garmin City Navigator Europe NT 2010.30 - Unlocked IMG"

Hittade även "manualen" som evoline skapat
viewtopic.php?f=4&t=1848&p=8416&hilit=Ny+karta+CNE+2010.30#p8416

Har även beställt ett 2gb minneskort.
Tror jag ska få det att funka, men kom gärna med tips!

Del 2. Uppdatera fartkamerna

Laddade hem en fil från Bonde (tack för den)
http://www.speedcam.tk/

Denna kan jag öppna med exel, är en sådan logga på ikonen.

Vad gör jag med denna fil? I min GPS finns det k:Garmin\POI där ligger en "NORDICCYCLOPSAMPLE.GPI" fil. Ska den nya filen från Bonde lgga där istället för den som nu ligger där?

Vill gärna få vägriktningsvisare, eller allså att GPS varnar som nu, den känner av vilket håll jag färdas och bara varnar för de som jag kör mot och inte "får i nacken"

Förstår att dessa saker har varit uppe till diskussion tidigare. Men har tyvärr inte riktigt lyckas hitta de/använda dessa till min GPS.

Tackar på förhand!
/Niklas

Garmin Nuvi 200
Garmin ForeRunner 205
Garmin Dakota 20
NiklasL

Re: Uppdatera en Nuvi 200, karta+kamera

Inläggav smulan49 » tor 04 feb 2010, 13:10

På ditt nya minneskort skall du skapa en mapp som heter "Garmin"
Kopiera din fil gmapsupp.img till mappen "Garmin", går väldigt mycket snabbare om du gör det med en kortläsare än när kortet sitter i gps:en. Nuvin har bara usb1 så det tar ett per timmar att flytta 1,8 GB
Då skall det funka när du startar gps:en, det tar extra lång tid första gången.
Om gps:en tycker att kartan är låst får du skapa en unlock kod med hjälp av JetMouse. Den 25-ställiga koden lägger du i en fil med hjälp av t.ex. notepad och ger namnet gmapsupp.unl (obs, ta bort ev .txt som notepad lägger till). Filen lägger di också i mappen Garmin.

POI:s lägger du in med hjälp av POI-loader som kan hämtas från Garmin. Läs hjälpen i POI-loader hur man skall göra.
Garmin Nuvi 660 (för bilen)
Garmin Nuvi 200 (för topokartor på MC)
Garmin Nuvi 30 (slit och släng gps)
Garmin GPSMAP 176 (pensionerad, ersatt av 276C)
Garmin GPSMAP 276C (för CN på MC)
Garmin GPSMAP 60 CSx (för moutainbike och vandring)
Användarvisningsbild
smulan49

Inläggav evoline » tor 04 feb 2010, 16:21

Instruktionerna jag skrev för, är inte för IMG-filen Unlocked, utan för den med en massa mappar som är på ca 5gb, som du hittar i piratviken...
evoline

Inläggav smulan49 » tor 04 feb 2010, 19:52

Jag fattade det som om du bara hade laddat hem den stora .img-filen och då räcker det med att göra som jag sa. Vill man ha in den i Mapsource får man följa de andra instruktionerna och helst ha laddat hem Mapsourceversionen även om det går att "packa upp" den stor .img-filen men det är överkurs...
Användarvisningsbild
smulan49

Inläggav NiklasL » fre 05 feb 2010, 10:05

Tack för alla svar! Har både fått hjälp via mitt inlägg och via mail, Tack!

Hållar på att låna hem den sista delen av kartan. Just nu består den av 10 zip filer, ska packa upp dessa och se vad som döljer sig.

Lyckades med hjälp få till uppdateringen av fartkamerna. Laddade hem "Garmin poiloader" (gogglade det och kom in på Garmins eng hemsida) Följde sen instruktionerna på www.asebro.se. Gick fint! Har dock bara testat vid en kamera som ligger nära hemmet (fanns med före uppdateringen)

Som jag förstått det så går det INTE att uppdatera fartkamerna och få "rätt väg varning" den kommer nu allså varna oavsett vilken sida av vägen jag kommer (fartkamera i nacken) Det är tydligen bara via Garmin uppdateringar som "rätt väg" funktionen fungerar. Stämmer detta eller går det att fixa?
/Niklas

Garmin Nuvi 200
Garmin ForeRunner 205
Garmin Dakota 20
NiklasL

Inläggav smulan49 » fre 05 feb 2010, 11:05

Stämmer tyvärr. Såvitt känt har ingen lyckats knäcka hur Garmin gör för att få riktningskänslighet. Man får lära sig leva med det...
Användarvisningsbild
smulan49

Inläggav NiklasL » mån 08 feb 2010, 15:59

Nu har jag lyckats fått hem alla filer samt packat upp dessa. Zip-fil nr 2 var jag tvungen att ladda hem igen då det var skadad enligt winzip.
Fick en img-fil "GMAPSUPP" på 1.83gb.

Har nu lyckas överföra filen till minneskortet. Gick bättre med bärbara datorn som har en inbyggd SD-läsare. Gick på några minuter. La filen i en mapp på minneskortet som jag döpte till GARMIN.

Sedan avaktiverade jag den befintliga (gammla kartan) avaktivera. Fick tipset via den interna eposten här.

"...avaktivera din gamla karta och aktivera din nya i menyn "karinfo". Peka på skärmen på det lilla verktyget och sedan inställningar-karta och så längst ner på skärmen (tror det står kartinfo där). Då får du fram de kartor du har och det är en ruta framför varje kartnamn med en bock i. Peka på bocken för den gamla kartan så att det bara är en bock för nya kartan för då använder din Nuvi bara den nya kartan." Tackr för infon!

Nu fungerar den nya kartan med Europa, hade tidigare bara norden. Har även fler POI för bensinmackar och liknande, men kommer från min förra uppdatering med "fartkamera infon"

Nu slapp jag köpa ny dyr programvaran alt byta till en ny GPS.

Tack för all hjälp och tips!
/Niklas

Garmin Nuvi 200
Garmin ForeRunner 205
Garmin Dakota 20
NiklasL

Inläggav smulan49 » ons 10 feb 2010, 15:17

Kul att det gick bra.
Nu har du den nya kartan på kortet som gmapsupp.img och den gamla avaktiverade i internminnet som gmapprom.img (eller möjligen som gmapsupp.img eller gmapprom1.img)-
Om du tar bort den stora img-filen du har i internminnet som är den gamla kartan får du en massa utrymme över som du kan ha till andra kartor. En som är kul att ha och som fungerar alldeles utmärkt i nuvi200:an är Friluftskartan Pro som man kan hitta om man fiskar lite. Består av fyra delar för hela landet som sammanlagt är runt 1,2 GB om jag inte minns fel. Den behöver låsas upp och det finns info i forumet hur man gör detta.
Se alltid till att ha backup på din gps innan du gör något så att du kan backa om det inte skulle funka som du ville....
Användarvisningsbild
smulan49

Återgå till Garmin