Europa+friluftskartan, Tack alla....

Här diskuterar vi Garmin hård- och mjukvara

Moderator: Mods

Europa+friluftskartan, Tack alla....

Inläggav Micke » sön 07 dec 2008, 12:55

Hej

Har efter lite möda äntligen lyckats få in Europa 2009 i min Garmin 660 + Friluftskartan Pro ( Svealand)på ett minneskort, och det fumgerar klockrent. Vill tacka alla på forumet för bra support samt fint skrivna guider om hur man skall lyckas.

Försökte med att få till Götaland oxå på ett och samma minneskort, inte lyckats ännu... finns inte med någon "setup-fil" i denna version enbart .img filer... har inte listat ut hur jag skall få över dessa i mapsource för att sedan få in dom i minneskortet(GPS'en). Men det kommer hoppas jag...
Kanske någon här ute har några bra tips ?

// Micke
Micke

Re: Europa+friluftskartan, Tack alla....

Inläggav Åsa-Nietzsche » ons 07 jan 2009, 17:31

Hej Micke och alla andra från en nykomling!

Jag hittar inte tråden där detta avhandlades. Kan du månne hjälpa mig?

Tomten kom med en Nüvi 500, och en sådan (500:an, inte Tomten) levereras bara med nordenkartor.

Jag har från, ahem, den onämnbare leverantören borta i bukten införskaffat Friluftskartan Pro (alla delar) och CN Europe 2009. Jag skulle vilja få dessa att samexistera på ett 8GB SDHC-kort, och dyka upp som i- och avkryssningsbara alternativ i navigatorinställningarna.

Hittills har jag medelst MapSource bara kunnat installera en karta åt gången på minneskortet. Vad göra?
Åsa-Nietzsche

Inläggav smulan49 » tor 08 jan 2009, 00:55

Att installera flera kartor från Mapsource samtidigt är enkelt.
Välj den första kartan du är intresserad av och markera de segment du vill ha på vanligt sätt.
Välj sedan nästa karta i kartväljaren och markera på nytt, du ser att det läggs till fler kartor till vänster och att storleken ökar.
När du är nöjd, överför till gps:en på vanligt vis, det tar LÅNG tid när det börjar närma sig 2GB....
En begränsning är att en .img fil i gps:en högst kan vara 2GB, således kan du inte ha CNEU2009 samt hela Sverige FriPro på ditt SD-kort (fast CNEU2009 ich fripro Götaland går nog bra). 8GB kort är till liten nytta (om gps:en kan hantera det alls...) satsa på fler 2 GB istället om du inte vill ha mycket musik där dvs.
Men på det interna minnet kan du ju också ha kartfiler, och flera stycken dessutom, på SD-kortet kan du bara ha en .img-fil (gmapsupp.img)
Kartorna måste naturligtvis vara upplåsta till din gps (eller SD-kortet men det är mer komplicerat) men det har ju lösts av Jet Mouse...

Om man bara har en .img-fil från en annan gps blir det mer komplicerat. Det går att dela upp den så att man ser den i Mapsource, anvisningen blir då betydligt krångligare och man behöver "hjälpprogram" enligt nedan. Allt går att hitta på nätet...
Enklare är nog att fiska i sjörövarviken efter en version för vanlig installation i Mapsource.

This info is taken from a forum somewhere credits goes to Popej & Fukor..
The Tools required is baked in with this release.
You can for exempel import not yet released mapproducts to Mapsource like City Navigator Europe NT 2009 from a gmapsupp.img file.
This is not a perfect solution but it works. Somehow =)

You need some tools to get the work done. Look for cgpsmapper, MapSetToolKit and GmapTool. Unpack and install all this tools. Cgpsmapper and GmapTool are command line programs, you need to start them from command line window or from any Norton Commander clone like Total Commander.

I assume that you have Mapsource installed and that your GPS with preinstalled maps is recognised by Windows as a removable drive, for example as drive I:

Begin with creating an empty directory for your map. Put cgpsmapper and gmaptool in this directory and make it current work directory for subsequent commands.

Unpack your map with gmaptool:
>gmaptool -S I:garmingmapprom.img

You will get several different files in your work directory. These are maps and additional files for Mapsource. You need to compile preview map:
>cgpsmapper mapset00.mp

Now you can use MapSetToolKit. Start it and choose "Install A Existing Mapset". You have to point to tdb file mapset00.tdb, preview file mapset00.img and invent a registry name. Install and your map should be visible in Mapsource.

You have to unlock map in Mapsource. Simply input 25-character unlock code from your device. This can be found on papers attached to your GPS, on mygarmin.com after registration, in file garminGarminDevice.xml or garmingmapprom.unl or in a file gmaptool00.unl in map directory on your PC.

And as usually: no guarantee, Mapsource may crash, use at your own risk and responsibility.

If Mapsource crashes use MapSetToolKit to remove new map.
Garmin Nuvi 660 (för bilen)
Garmin Nuvi 200 (för topokartor på MC)
Garmin Nuvi 30 (slit och släng gps)
Garmin GPSMAP 176 (pensionerad, ersatt av 276C)
Garmin GPSMAP 276C (för CN på MC)
Garmin GPSMAP 60 CSx (för moutainbike och vandring)
Användarvisningsbild
smulan49

Inläggav Åsa-Nietzsche » fre 09 jan 2009, 04:53

Tack smulan49 för utförlig beskrivning!

Det där med förfarandet i MapSource för att välja kartdelar från olika kartprodukter lyckades jag experimentera mig fram till själv efter alltför många timmar...

Det var nog 2GB-gränsen du nämnde som ställde till det för mig sedan. Dessutom verkar man på denna modell inte kunna ha flera kartfiler aktiva på samma SD-kort, med namn som gmapsupp1.img, gmapsupp2.img, i motsats till vad jag läst i ett annat inlägg här. Hur i hela helvitte tänkte Garmin när de anno 2008 utvecklade en förment "multi mode"-navigator (bil, vandring, båt) med sådana begränsningar? Många timmars CPU-tid bortkastade på att skapa de kartfilerna... (Tips: Om ni inte redan gör det så sätt edra SD-kort i en SD-kortläsare, annars går nog ett par extra timmar åt för själva dataöverföringen. Nüvins SD/USB-interface är plågsamt långsamt.)

Nåja, nu ligger originalkartan (gmapprom.img) kvar i internminnet tillsammans med en egenihopknåpad FriPro Götaland+Svealand-fil. Hela FriPro skulle inte rymmas även med originalkartan raderad, internminnet är bara 1GB.
SD-kortet har hela CN Europa plus en omdöpt fil med FriPro Norrland. Jag hoppas ha tillgång till en dator om jag beger mig till Lapphelvetet så att jag kan döpa om den filen så att den blir aktiv (en enkel filhanterare eller CLI-shell i navigatorn vore ju fiffigt att ha), eller så får jag skaffa en bunt 2GB-kort. Sådana är ju billiga och går ju alltid åt ändå.
Åsa-Nietzsche

Inläggav smulan49 » fre 09 jan 2009, 16:48

Man får lära sig den hårda vägen...
Hela FriPro går att få in på 1GB med skohorn. Om man har 1 GB internt går det knappast då det behövs lite annat på intenrminnet också.
Ett litet förtydligande vilka filer man kan har var.
På SD-kortet kan man bara ha gmapsupp.img
I internminnet kan man ha fler .img filer, gmapprom.img, gmapprom1.img, gmapsupp.img och möjligen även gmspoem.img såvitt jag kommer ihåg.
Det finns fler forum där man kan söka info om detta men det tar tid...
Garmin Nuvi 660 (för bilen)
Garmin Nuvi 200 (för topokartor på MC)
Garmin Nuvi 30 (slit och släng gps)
Garmin GPSMAP 176 (pensionerad, ersatt av 276C)
Garmin GPSMAP 276C (för CN på MC)
Garmin GPSMAP 60 CSx (för moutainbike och vandring)
Användarvisningsbild
smulan49

Inläggav Åsa-Nietzsche » tor 26 mar 2009, 00:35

Den senaste firmware-uppdateringen för Nüvi 500 (och antagligen en del andra) påstås ha tagit bort 2GB-begränsningen av kartfiler! (Ej testat av mig ännu.)

Dessutom har Nüvi 500 från och med nu Text-To-Speech! (Testat själv och det funkar!)

Så skall uppdateringar se ut!

Information om firmware 3.40
Changes made from version 3.30 to 3.40:

* Added Text To Speech support. After updating your nuvi 5xx, you must return to WebUpdater to install voices to enable Text to Speech.
* Improved G2 map compatibility by adding topmark display and the option to switch between IALA and NOAA icons, if supported by map.
* Improved highway avoidance behavior.
* Corrected issue when saving coordinates as a Favorite.
* Corrected issue where Optimally Reorder Points could cause final destination to be lost in some custom routes.
* Fixed some issues with handling certain Geocache files.
* Allow handling of maps larger than 2 gigabytes.
Åsa-Nietzsche

Inläggav Åsa-Nietzsche » fre 27 mar 2009, 14:33

Åsa-Nietzsche skrev:Den senaste firmware-uppdateringen för Nüvi 500 (och antagligen en del andra) påstås ha tagit bort 2GB-begränsningen av kartfiler! (Ej testat av mig ännu.)

Har nu testat och det funkar inte för mig.

Medelst Mapsource slängde jag ihop en >2,4GB stor gmapsupp.img med CN Europa + hela FriPro och lade på mitt vanliga 8GB MicroSDHC-kort. I Nüvin låg CN Norden + G2 Vision-sjökort. När jag sätter på Nüvin så dyker "Laddar kartor" upp, och mätaren går upp till ca 30% varpå Nüvin abrupt stänger av sig.
Åsa-Nietzsche

Återgå till Garmin