Ingen ljudvarning för fartkameror

Diskussioner kring mjukvara baserad på Igo-kärnan

Moderator: Mods

Ingen ljudvarning för fartkameror

Inläggav janp391 » mån 26 okt 2009, 12:45

Jag har en no name GPS med Win CE6 och Igo8. Jag ser fartkamerornas läge i kartan men får ingen varning när jag kommer närmare eller passerar en kamera.
Jag har bockat i rutan om hastighetskameravarning och tror att jag har gjort det manualen säger skall göras...........men ändå ingen ljudvarning. Guide rösten för körning i ruttläge funkar och även varningsrösten att man kör för fort på tex 70-väg.
Symbol på kartan men inget ljud eller annan varning. Någon som har en lösning?
janp391

Re: Ingen ljudvarning för fartkameror

Inläggav janp391 » sön 01 nov 2009, 11:42

Nu är problemet delvist löst. Jag fick en ny sys.txt fil från "Kina-mannen" Den funkade tyvärr inte men jag tog en del av texten från den filen och lade till i min fil. Då började det att funka. Problemet som kvarstår är att av de 7 kameror som jag testat mot så får jag varning från 4 av dessa men de andra 3 är tysta.
Texten jag adderade är:

[warning]
speedwarn_tolerance=110
warn_distances=100
section_beep_distance=200
speedcam_max_angle=20
speedcam_snap_distance=200
speedcam_max_lookahead=400
speedcam_maxdistance_from_road=10

Är det något i denna text som skall "anpassas" för att det skall funka 100%-igt? Eller är det något annat som inte är som det skall vara?
Jättetacksam om någon kan hjälpa mig att få det att funka.
janp391

Inläggav Swm » mån 02 nov 2009, 05:06

Normalt ska du inte behöva nåon av dessa rader i sys.txt. Det ska fungera ändå.
De inställningarna är i första hand för att kompensera för oprecisa kamerafiler.

Ser du kamerorna på kartan när du passerar och får visuell varning?

Vilka kameror/vägsträcka rör det sig om?
Swm

Inläggav janp391 » mån 02 nov 2009, 09:52

Hej Tack för ditt svar. Ja jag ser kamerorna på kartan men jag får inga varningar varken visuellt eller ljud. De kameror det rör sig om är tre stycken räknat från vägkorsningen väg 169 och 160. Då har man kört över Tjörnbroarna och är på väg västerut på väg 160. På Google Earth är det kameror # 504,505 och 506. De andra kamerorna som jag provat mot funkar med både visuell och ljudvarning.
janp391

Inläggav Swm » mån 02 nov 2009, 15:15

Hej
Den goda nyheten är att det är inget fel på din GPS. Den dåliga är att alla Mio/IGoägare som vill ha en fungerande varning på den här vägsträckan måste vänta in en uppdaterad kamerafil. Felet ligger alltså i filen.
Av någon anledning var samtliga tre kameror felvridna ca 30-50 grader och därmed riktade åt ett håll som bara korsande klövvilt färdas.

Databasen är nu korrigerad och det blir förhoppningsvis rätt efter nästa uppdatering!

Tack för tipset!/Felrapporten
Swm

Inläggav janp391 » mån 02 nov 2009, 20:16

Tack för din hjälp. Detta var ju både bra och dåliga nyheter, mest bra då filen blir rättad och jag har fått lära mig mycket runt Igo8 och kamerafiler!!
janp391

Inläggav janp391 » tor 26 nov 2009, 12:01

Det är väl inte så artigt att be om en uppdaterad fartkamerafil då jag förstår att mycket arbete på fritid ligger bakom. Men kanske ett litet tips när den kan vara uppdaterad?
Är väldigt nyfiken på resultatet på "mina" kameror.
janp391

Inläggav Swm » tor 26 nov 2009, 18:18

Räknar med att kunna publicera en uppdatering av Mio/IGO-filerna senast mitten av nästa vecka. Därefter troligen ytterligare en strax innan julhelgen för att ge jultrafikanterna en så uppdaterad fil som möjligt.
Swm

Återgå till Igo8