Svensk kamerafil för IGO8

Diskussioner kring mjukvara baserad på Igo-kärnan

Moderator: Mods

Svensk kamerafil för IGO8

Inläggav mrjeth » sön 20 sep 2009, 22:50

Hej
Jag har försökt att hitta en svensk kamerafil för IGO8, finns den, eller är jag dålig på att hitta? Jag har hittat en gammal fil från 2008 men den vill man ju inte använda.
Anledningen till detta är att jag får problem med min IGO8.3 när jag startar den. Jag får meddelandet "Out of memory" Om jag tar bort kamerafilen startar programmet. Jag hade hoppats på att det kanske går bättre med en mindre fil.

//Tomas
mrjeth

Re: Svensk kamerafil för IGO8

Inläggav Swm » mån 21 sep 2009, 05:13

Hej
vad har du för GPS och vilken kamerafil är det du försöker använda när du får felmeddelandet?
Swm

Inläggav mrjeth » mån 21 sep 2009, 18:50

Swm skrev:Hej
vad har du för GPS och vilken kamerafil är det du försöker använda när du får felmeddelandet?

Hej
Min GPS är en MIO C220 (ram 256Mb) IGo8.3 ligger på SD minne (2Gb)
Det som jag försöker att använda är igo8_europa.zip och det verkar vara den enda som finns?

Med Ver 8.3.2.64873 Verkar GPS:en fungera med europakamerafilen (SpeedcamUpdates.spud) men den är buggig. Därför har jag testat de nyare versionerna och allt går bra så länge jag låter filen SpeedcamUpdates.spud var tom. När jag lägger in den riktiga kamerafilen så får jag felmeddelandet. Jag tror att det beror på minneskapaciteten i min lila GPS. Jag har också förökt att trixa med sys.ini utan att ha lyckats.
Hälsningar
Tomas
mrjeth

Inläggav Swm » mån 21 sep 2009, 20:24

Har du testat 8.3.2.96054 (26 juni) det ska vara den senaste som är anpassad för pna.

220 har ganska lite minne så det är troligen det som spökar. Det finns ju några trick att ta till, bl a
1) plocka bort TTS
2) köra med standard -skin, eller i alla fall ett skin som inte har för många finesser.
3) Plocka bort onödiga skärmupplösningar i branding.zip och data.zip. Många av de filer som existerar har väldigt stora filer och det verkar som om igo laddar det mesta.
4) skippa .dem filerna. - Nu börjar vi dock tulla lite på kartinnehållet så det är ju inte riktigt vad vi önskar.

onödiga audiofiler etc verkar också äta lite minne även om dom inte används.
Kolla att speedcams-mappen är helt tom förutom spud filen.
Om du vågar och orkar testa lite kan det vara värt ett försök.

Om inget av ovanstående hjälper så försöker jag fixa en svensk eller svensk-norsk fil i specialutgåva till dig!
Swm

Inläggav mrjeth » mån 21 sep 2009, 22:54

Swm skrev:Har du testat 8.3.2.96054 (26 juni) det ska vara den senaste som är anpassad för pna.

220 har ganska lite minne så det är troligen det som spökar. Det finns ju några trick att ta till, bl a
1) plocka bort TTS
2) köra med standard -skin, eller i alla fall ett skin som inte har för många finesser.
3) Plocka bort onödiga skärmupplösningar i branding.zip och data.zip. Många av de filer som existerar har väldigt stora filer och det verkar som om igo laddar det mesta.
4) skippa .dem filerna. - Nu börjar vi dock tulla lite på kartinnehållet så det är ju inte riktigt vad vi önskar.

onödiga audiofiler etc verkar också äta lite minne även om dom inte används.
Kolla att speedcams-mappen är helt tom förutom spud filen.
Om du vågar och orkar testa lite kan det vara värt ett försök.

Om inget av ovanstående hjälper så försöker jag fixa en svensk eller svensk-norsk fil i specialutgåva till dig!

Hej Igen
Jag såg att min GPS enbart har 28Mb inte 256Mb, så nog är det det minne som är problemet.
Jag har precis tagot bort alla skärmupplösningar som inte GPSen har och jag har inga extra bakgrunder TTS tror jag inte att jag har, vad är det?
När jag tog bort allt så gick det att starta GPSen, men när jag försökte att lägga till en ny rutt så kom felmeddelandet tillbaka. Tidigare så såg jag på ett forum att man kunde byta ut fonterna, men det hjälpte inte heller.

Jag har också försökt att skapa en egen specialare genom att försöka återskapa en txt fil med hjälp av programmet _Igo_Spud_Converter och försöka att ta reda på de Svenska koordinaterna. Tyvärr så verkar programmet skapa konstiga koordinater. Vad jag kan se så kan inte heller GPSBabel skapa .spud-filer. Jag vet inte hur man kan fortsätta. Så jag skulle väldigt gärna uppskatta en specialare!

Med vänliga hälsningar
Tomas
mrjeth

Inläggav gundj » tis 22 sep 2009, 13:11

Kolla om du har spârloggar sparade, isâfall töm spârminnet. Kasta eventuella "skins" osv
gundj

Inläggav mrjeth » tis 22 sep 2009, 22:30

gundj skrev:Kolla om du har spârloggar sparade, isâfall töm spârminnet. Kasta eventuella "skins" osv

>Har prövat att installera om utan spårloggar och inga extra skins. Verkar vara minnet i GPSen som inte räcker till för en hel Europa-Kamerafil

Finns det ingen som vet hur man själv kan bygga sin egen SPUD-Fil. Jag hittade ett verktyg som ska kunna det, men vad jag vet finns inget källfil med följande in-format (som programmet använder)
X,Y,TYPE,SPEED,DIRTYPE,DIRECTION
-79.9441995,39.6552898,1,127,0,102
-47.7880597,-21.1017099,1,127,1,71
..

Hälsningar
Tomas
mrjeth

Inläggav gundj » ons 23 sep 2009, 20:31

Rensa mer, t bort alla språk du inte behöver och alla textfiler du inte behöver.
Så jäkla stor är inte kamerafilen utan att den får plats om du rensar ur lite annat.
gundj

Inläggav mrjeth » sön 27 sep 2009, 21:35

Jag har nog tagit bort allt som går att ta bort, har också försökt med olika sys.txt utan att lyckas.
Hur kan jag själv skapa mig en anpassad kamerafil?
//Tomas
mrjeth

Inläggav Swm » sön 18 okt 2009, 14:30

Nu finns en alldeles dagsfärsk fil endast innehållande skandinaviska kamerorna för nedladdning.
Swm

Inläggav kamprad » sön 18 okt 2009, 22:20

Hittar inte riktigt här än. Var hittar jag den nya kamerafilen?
kamprad

Inläggav Swm » mån 19 okt 2009, 04:06

kamprad skrev:Hittar inte riktigt här än. Var hittar jag den nya kamerafilen?

Under "kamerafiler" i menyn till vänster, dvs http://www.speedcams.se/download.htm

Scrolla ner en liten bit så finns ett par olika filer till Igo för nedladdning. Just nu är endast den skandinaviska filen uppdaterad.
Swm

Inläggav kamprad » mån 19 okt 2009, 18:36

Tack så mycket för hjälpen.
kamprad

Inläggav Swm » tor 22 okt 2009, 09:14

mrjeth skrev:Jag har nog tagit bort allt som går att ta bort, har också försökt med olika sys.txt utan att lyckas.
Hur kan jag själv skapa mig en anpassad kamerafil?
//Tomas

Den senaste versionen av europafilen tillhandahålls på prov som spdb-fil. Eventuellt är det mindre minneskrävande vid uppstart/inläsning. Ni som haft problem med europafilen tidigare är välkomna att testa. Funkar det inte så finns den mindre, skandinaviska filen i det vanliga formatet.
Swm

Inläggav apmpe » sön 25 okt 2009, 09:59

Den nya .spdb filen funkar inte på min iGO 8.3.2, vid uppstart konverterar programmet den till SpeedcamUpdates.spud fil på 0 byte och inga kamror syns. Jag hade inga problem med Eouropa filen innan men de nya filerna från 24/10 finns bara som .spdb (och både Europa och Scandinavienfilen är samma fil) kan ni inte lägga ut filerna i det gamla formatet?
apmpe

Nästa

Återgå till Igo8